Písemná prezentace sebe sama je velmi důležitá, o tom není pochyb. Obzvlášť pokud se snažíte sehnat práci, buďte při psaní velmi opatrní. Důležitý je zde totiž nejen správný pravopis, ale i styl a grafická úprava všech písemností.
Oficiální úřední dopis zvládá správně napsat téměř každý, mnozí ale netuší, že stejná pravidla platí i pro emaily, které stále berou jako uvolněnější a méně formální. Avšak vlastně jediné, co můžete u emailů vypustit, je zarovnání textu do bloku a dělení slov na konci řádku.
Nejčastější chyby při psaní emailu
Dobrý den?
Pozdrav Dobrý den je v oficiální komunikaci naprosto nevhodný a neměl by se tedy vůbec používat. Každý oficiální email by měl správně začít oslovením v pátém pádě. Pokud příjemce neznáte a píšete tedy celé instituci, použijte oslovení Vážené paní, vážení pánové či Vážená paní, vážený pane a podobné.
Za pozdravem je také nutné napsat čárku, následující text (většinou odsazený jedním řádkem) pak začíná malým písmenem.
Fráze sem a fráze tam
Opravdu po práci, o kterou žádáte, toužíte? Chcete zákazníka doopravdy upoutat? Vyhněte se pak strojeně znějícím frázím. Bez některých se samozřejmě obejít nelze, ale osobitě znějící email na první pohled nezkopírovaný z internetu zaujme rozhodně víc. Veškeré nejasnosti o pravopisu si můžete zkontrolovat přímo online přes Internetovou jazykovou příručku Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR.
Upozornění na přílohy emailu? Nutné!
Pokud chcete někomu poslat přílohu, například svůj životopis či portfolium, měli byste ho na to upozornit. Upozornění napište na konec samotného textu emailu (ale nad závěrečný pozdrav). V případě, že příjemce na zaslání přílohy neupozorníte, může se stát, že ji přehlédne a bude považovat vaši žádost za nekompletní. Také v případě chybného nahrání či odeslání přílohy je příjemce upozorněn, že se někde stala chyba a nejde pouze o váš nezájem.
Nashle, Jíra Nováků.
Závěrečný pozdrav se považuje za samostatný odstavec, nejčastěji se užívá frází jako S pozdravem či S přáním pěkného dne, za kterými se čárka nepíše. Pokud ale zvolíte například rozloučení jako Děkuji za posouzení mé žádosti, musíte napsat klasicky tečku za větou. Dále následuje nezkrácené jméno a příjmení, za kterým se již tečka nepíše.
Pokud ale potřebujete napsat doopravdy perfektní a neodolatelnou nabídku na cokoli, nabídku, díky které vyděláte nejen víc peněz ale i ušetříte čas, přečtěte si eBook Jak napsat neodolatelnou nabídku, který Vám zvýší prodej a odezvu na vaše nabídky až o 300%. První kapitolu si můžete stáhnout a přečíst zdarma. Díky tomuto ebooku vytvoříte nabídky, které můžete využít opakovaně a bez nutnosti platit drahého copywritera. Oproti konkurenci získáte obrovskou výhodu.