copywriting

10 tipů pro copywritery anebo jak lépe prodávat?

Copywriting je obor, který je rok od roku více a více na vzestupu. Ať už se jedná o koníček, pasivní příjem nebo o hlavní pracovní poměr. Výhodou je velká všestrannost. Ať už píšete články přímo pro klienty nebo prodáváte svou tvorbu „ze šuplíku“, v tomto článku máme pár rad, jak lépe prodávat, jak své články více konkretizovat a jak se zaměřit na svou cílovou skupinu.

Copywriting dnes uplatníte u celé řady internetového marketingu. Mnozí přemýšlí o tom, jak vydělat blogováním a existuje celá řada způsobů od poskytnutí reklamního prostoru, přes affiliate či vytvoření e-shopu. Internetový obchod a tzv. eshop podnikání totiž není jen o produktech, ale marketing a konkrétně popisky produktů udělají mnoho. Copywriting uplatníte i pro správu sociálních sítí ať už jste na Facebooku, Instagramu nebo YouTube.

Díky copywritingu můžete pracovat na dálku a zkusit si život digitálního nomáda.

Dobrý copywriter má přesah do oblastí jaké je SEO (optimalizace textu pro vyhledávače), linkbuilding a prodej. Hlavní jeho dovedností je ale přesvědčivý, chytlavý a dobře čtivý text. Pokud přemýšlíte o tom, jak se stát copywriterem anebo zlepšit své dovednosti, podívejte se na těchto 10 tipů, jak psát lepší prodejní texty.

1) Nebavte, ale buďte konkrétní

Copywriting je především o tom, předat důležité a pravdivé informace k určitému tématu čtivou formou. Články by měly být přehledné a konkrétní. Nepleťte si copywriting s tvůrčím psaním. Články nemusí být za každou cenu zábavné, vtipné a originální.

2) Buďte srozumitelní

Pokud nepíšete vyloženě článek pro odbornou veřejnost, pokuste se být co nejvíce srozumitelní. Je dobře, když o tématu víte hodně. Snažte se ale psát tak, aby vás lidé chápali a nemuseli si polovinu výrazů vyhledávat pak dále na internetu.

3) Myslete na cílovou skupinu

Důležité je myslet na cílovou skupinu. Uvědomte si, pro koho článek píšete a zaměřte se na to. Jsou určité rozdíly mezi psaním pro laiky a odborníky. Stejně tak jsou rozdíly i ve věkových kategoriích. Zkuste se vžít do vaší cílové skupiny, bude se vám určitě lépe psát.

4) Uberte přídavná jména

Barvité a rozvinuté věty určitě vypadají skvěle, ale nezapomeňte, že většina klientů chce především fakta a konkrétnost. Údernost můžete do vašich textů přidat hlavně slovesy. Pokud potřebujete nahnat počet slov, raději se snažte získat další informace k tématu. Nenatahujte zbytečná souvětí. Text pak ztrácí na srozumitelnosti.

5) Úprava textu

Určitě nezapomeňte na formátování a následnou grafickou úpravu textu. Vzhled by měl klienta povzbudit do čtení, ne ho odehnat svou nepřehledností. Měl by být logicky členěný a dobře čitelný. Používejte odstavce, nadpisy a zvýrazněte důležité pasáže.

6) Použití obrázků

Použití fotografií dodá vašemu textu na atraktivitě. Nicméně dávejte pozor, ať používáte buďto své vlastní fotografie nebo obrázky volné pro komerční použití. Na internetu existují databáze, kde je možné tyto fotografie najít a u některých není nutno ani uvádět zdroj.

7) Orientace na klienta

Tento bod souvisí s určením cílové skupiny. Pokud píšete přímo pro klienta, zaměřte se na něj. Zamyslete se nad tím, jaké přínosy pro něj text může mít a toho se držte. Někdy je mnohem lepší držet se tohoto postupu, než se přílišně zaměřovat na popis produktu.

8) Zkoušejte a sledujte trh

Ne pro každého copywritera platí to samé. Sledujte tak sami, co sedí právě vám a jaké články jdou nejvíce na odbyt. Některé prodáte hned, některé vám mohou viset na prodej i měsíce. Také sledujte poptávku. Co lidi zrovna zajímá? Co se čte nejvíce? Existují témata, která se prodávají častěji. Patří mezi ně především finance a automobilový průmysl.

9) Buďte trpěliví

Tento tip platí především pro začínající copywritery. Ze začátku se můžete setkat s tím, že se nebudou články prodávat tak, jak byste si přáli. Vytrvejte a uvidíte, že se to po čase zlomí.

10) Pište, pište, pište

Čím více článků na prodej máte, tím větší je pravděpodobnost, že bude vaše práce na očích, že si články někdo koupí a nabídne vám další spolupráci. Stejně tak se psaním zdokonalujete, ať už se jedná o stručné a trefné vyjadřování nebo gramatiku.

Copywriting je skvělá příležitost, jak trávit volný čas, pokud rádi píšete. Stejně tak se z tohoto koníčku může stát pěkný pasivní příjem. Nejeden profesionální copywriter začínal právě takto. Nebojte se tak usednout za klávesnici a zkusit to!

5/5 - (1 vote)

Autor

Martin Rosulek

Martin Rosulek je online podnikatel a digitální nomád. Po cestách v Austrálii a jihovýchodní Asii, procestoval Kanadu a Latinskou Ameriku. Často se vrací do Thajska a sbírá další zkušenosti o práci na dálku. Zaměřuje se online marketing a affiliate. Martin bloguje na DigitalniNomadstvi.cz.